آشپزی و شیرینی پزی :)

نوشته های من

آشپزی و شیرینی پزی :)

نوشته های من

طرز تهیه آش دندونی

طرز تهیه آش دندونی

Image result for ‫آش دندونی‬‎

آش دندونی تهران

آش دندونی یا آش دندانی همانطور که از نامش مشخص است مرتبط با دندان است. این آش را زمانی طبخ می کنند که کودک اولین دندان خود را در آورده است. آش دندونی یک بهانه خوشمزه برای جمع شدن افراد فامیل دور هم است. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر آش دندونی تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه آش دندونی در ادامه با ما همراه باشید.


آش دندونی برای 20 نفر

مواد لازم آش دندونی
گوشت گوسفندی۲۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
جونصف لیوان
لوبیا چیتینصف لیوان
لوبیا قرمزنصف لیوان
لوبیا چیتینصف لیوان
عدسنصف لیوان
نخودنصف لیوان
برنجنصف لیوان
گندمنصف لیوان
پیاز داغبه اندازه کافی
نعناع داغبه اندازه کافی
کشکبه اندازه کافی
فلفل سیاهبه اندازه کافی
نمکبه اندازه کافی
دارچینبه اندازه کافی

آش دندونی کرمانشاه

Image result for ‫آش دندونی‬‎

آش دندونی برای 40 نفر

نخود ، لوبیاقرمز ، لوبیا چیتی را از شب قبل می خیسانیم و در صورت امکان چند بار آبشان را تعویض می کنیم تا علاوه بر برطرف شدن نفخ شان راحت تر پخته شوند. برای شروع کار ، ابتدا نخود و لوبیا ها را به همراه مقداری آب داخل یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا بپزند و کاملا نرم شوند.در ادامه گوشت را به همراه یک عدد پیاز ، مقداری دارچین و آب داخل یک قابلمه دیگر می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا گوشت بپزد و کاملا نرم شود. عدس ، جو ، گندم و برنج  را به همراه مقداری آب در قابلمه اصلی که برای پخت آش در نظر گرفته ایم می ریزیم.

آش دندونی نی نی سایت

بهتر است برنج ، جو و گندم را قبل از پخت حدود ۱ ساعت بخیسانیم. پس از اینکه نخود و لوبیا ها پختند آنها را به قابلمه اصلی منتقل می کنیم. در ادامه پس از پختن گوشت آنرا ریش ریش می کنیم و به همراه آب گوشت به آش اضافه می کنیم.در مرحله بعدی مقداری پیاز داغ و کشک به آش اضافه می کنیم و  پس از اینکه نمک و فلفل آش را اندازه کردیم اجازه می دهیم آش با حرارت ملایم جا بیفتد. در پایان پس از اینکه آش آماده شد آنرا با نعناع داغ ، کشک و پیاز داغ تزیین می کنیم.

یتیمچه کدو و بادمجان

یتیمچه کدو و بادمجان

Image result for ‫یتیمچه‬‎

یتیمچه کدو و بادمجان

یتیمچه یکی از غذاهای قدیمی کشورمان است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن بادمجان است. این غذا به صورت ساده با بادمجان ، گوجه فرنگی ، سیر و پیاز تهیه می شود ولی در برخی مناطق گوشت قرمز و مرغ هم به آن اضافه می کنند. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر یتیمچه تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه یتیمچه در ادامه با ما همراه باشید.


یتیمچه بادمجان

مواد لازم یتیمچه
بادمجان بزرگ۴ عدد
گوجه فرنگی۴ عدد
پیاز۲ عدد
سیر۴ حبه
روغن مایعبه اندازه کافی
زردچوبهبه اندازه کافی
فلفل سیاهبه اندازه کافی
نمکبه اندازه کافی

یتیمچه کدو

Image result for ‫یتیمچه‬‎

یتیمچه خاله خانم

ابتدا سیر و پیاز را به صورت ریز خرد می کنیم و با مقداری روغن مایع در یک تابه تفت می دهیم تا کمی سبک شوند و رنگشان تغییر کند. در ادامه بادمجان ها را پوست می گیریم و به صورت مکعبی در اندازه حدودا ۱ تا ۲ سانتی متر خرد می کنیم.پس از اینکه سیر و پیاز طلایی شدند کمی روغن به تابه اضافه می کنیم و پس از آن بادمجان ها را اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا بادمجان ها نیز کمی سرخ شوند. در ادامه گوجه فرنگی ها را به صورت ریز خرد می کنیم.

کوکو سیب زمینی در فر

کوکو سیب زمینی در فر

Image result for ‫کوکو سیب زمینی در فر‬‎

کوکوی سیب زمینی از معروفترین کوکوهای ایرانی است که مطمئنا در فهرست غذایی اکثر خانواده های ایرانی جای دارد. مواد اصلی تشکیل دهنده این کوکو عبارت از سیب زمینی ، تخم مرغ و ادویه هستد. البته این کوکو به صورت ویژه تری با موادی مثل مرغ و قارچ هم تهیه می شود. با مواد در نظر گرفته شده برای این دستور می توانید برای ۴ نفر کوکو سیب زمینی تهیه نمایید. با دستور آشپزی و طرز تهیه کوکو سیب زمینی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم کوکو سیب زمینی
سیب زمینی۵ عدد
تخم مرغ۳ عدد
پیاز۱ عدد
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم











کوکو سیب زمینی

ابتدا سیب زمینی ها را تمیز می شوییم سپس در قابلمه ای به همراه مقداری آب قرار می دهیم تا آبپز شوند. بعد از اینکه سیب زمینی ها پخت ، پوست شان را می گیریم و با رنده متوسط رنده می کنیم. البته می توانیم برای سرعت بیشتر سیب زمینی ها را با گوشتکوب له کنیم.حالا پیاز را به صورت جداگانه رنده می کنیم و آبش را می گیریم. یک کاسه بزرگ برای تهیه مایه کوکو برمی داریم و سیب زمینی ها را به همراه پیاز رنده شده آب گرفته داخلش می ریزیم. نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم اضافه می کنیم.در اینجا تخم مرغ ها را نیز به مایه کوکو اضافه می کنیم و مواد کوکو را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست و صاف شود. برای سرخ کردن کوکوها یک تابه روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن مایع داخلش می ریزیم.صبر می کنیم تا روغن کاملا داغ شود سپس مقداری از مایه کوکو بر میداریم و با دست به صورت دایره حالتش می دهیم و در اخر کمی صافش می کنیم تا کاملا مغز پخت شود. سپس آن را در تابه می گذاریم تا سمت زیرینش سرخ شود.سپس کوکوها را برمی گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. به همین ترتیب تمام کوکوها را سرخ می کنیم. البته می توان کوکو را به صورت قالبی هم در تابه بریزیم و مانند کوکو سبزی یک تکه سرخش کنیم که برای کوکو سیب زمینی روشی که ارائه کردیم مرسوم تر است.در پایان کوکوها را در دیس یا بشقاب مورد نظر می کشیم و به همراه گوجه فرنگی ، پیاز سفید ، خیارشور و … سرو می کنیم. سیب زمینی به جهت نشاسته بالا نمک زیادی جذب می کند توصیه ما اینست که برای حفظ سلامتی خود از نمک کمتری استفاده نمایید.

کوکو سیب زمینی مجلسی

Image result for ‫کوکو سیب زمینی در فر‬‎

کوکو سیب زمینی پخته

در اکثر مواقع برای افراد مبتدی این مورد پیش می آید که در هنگام برگرداندن کوکوها ، آنها ترک می خورند و از هم می پاشند. این موضوع به این دلیل است که در مایه کوکو به اندازه کافی تخم مرغ استفاده نشده است. البته به این مورد هم توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد تخم مرغ هم باعث از بین رفتن زیبایی کوکوها می شود.

کوکو سیب زمینی در فر

دلیل باز شدن مایه کوکوی سیب زمینی هنگام سرخ کردن این است که آب پیاز استفاده شده در کوکو گرفته نشده است. حتما بعد از رنده کردن پیاز آب آن را بگیرید سپس پیاز را به مایه کوکو اضافه کنید چون این موضوع باعث از بین رفتن انسجام مایه کوکو می شود.

کوکو سیب زمینی شکم پر

شاید دیده باشید در برخی کوکوها از سبزیجات هم استفاده شده است. برای این منظور می توانید از سبزیجات معطر مانند جعفری ، نعناع و … استفاده نمایید. برای اضافه کردن سبزیجات ، ابتدا آنها را به صورت ساطوری خرد کنید سپس به مایه کوکو اضافه نمایید.

کوکو سیب زمینی پیتزایی

ضخامت کوکوی سیب زمینی به ذائقه شما بستگی دارد. اگر دوست دارید کوکوهای شما برشته و کمی خشک شوند از ضخامت ۵ میلی متر استفاده کنید و اگر می خواهید کوکوهای شما نرم باشند می توانید ضخامت کوکوها را حداکثر تا ۲ سانتی متر بگیرید.البته باید دقت داشته باشید که اگر ضخامت کوکوها بیش از حد زیاد شود مغز کوکو کاملا سرخ نمی شود و کوکوی شما طعم سیب زمینی آبپز می دهد. برعکس این موضوع هم می تواند اتفاق بیفتد و اگر کوکوها خیلی نازک باشند خیلی زود خشک می شوند و یا حتی ممکن است بسوزند.

کوکو سیب زمینی در فر

کوکو سبزی برای دو نفر

کوکو سبزی خوشمزه

Image result for ‫کوکو سبزی‬‎

کوکو سبزی

کوکوی سبزی تقریبا محبوب ترین نوع کوکو هست. مواد اصلی این کوکو را تخم مرغ و سبزهای معطر تشکیل می دهند. برای طعم بهتر به این کوکو زرشک و گردو اضافه می کنند. در برخی مناطق به کوکو سبزی باقلا اضافه می کنند. با مواد لازم ذکر شده در این آموزش آشپزی می توانید برای ۴ نفر کوکو سبزی تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه کوکو سبزی در ادامه با ما همراه باشید.


 

مواد لازم کوکو سبزی
سبزی کوکو۵۰۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد
زرشک۱ قاشق سوپخوری
گردو۲ قاشق غذاخوری
روغن مایعبه میزان لازم
زردچوبهبه میزان لازم
فلفل سیاهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه

ابتدا سبزی کوکویی را پاک می کنیم. سپس آنرا می شوییم و در آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی روی سبزی ها خارج شود. حالا سبزی را به صورت ساطوری خرد می کنیم. ( می توانید سبزی کوکویی خرد شده آماده از فروشگاه ها تهیه نمایید )سبزی را پس از خرد کردن باید تفت دهیم به همین منظور سبزی را به همراه مقدار کمی روغن مایع در تایه تفت می دهیم . پس از اینکه سبزی را به مقدار دلخواه خودتان سرخ کردید آنرا کنار بگذارید تا دمایش  کمی پایان بیاید.حالا تخم مرغ ها را در یک کاسه بزرگ به صورت جداگانه می شکنیم. حالا وقت اضافه کردن ادویه هاست. برای این منظور مقدار کمی نمک به همراه فلفل سیاه و زردچوبه به تخم مرغ ها اضافه می کنیم. اضافه کردن گردو و زرشک به کوکوی سبزی اختیاری است.

کوکو سبزی خوشمزه

توصیه ما این است برای داشتن طعم بهتر از گردو و زرشک استفاده کنید. در اینجا زرشک و گردوی خرد شده را به تخم مرغ اضافه می کنیم و خوب مواد را هم می زنیم تا کاملا یکدست و صاف شوند. حالا باید سبزی کوکویی را اضافه کنیم.اگر دمای سبزی کوکویی با دمای محیط یکسان شده است آن را به ظرف تخم مرغ ها اضافه می کنیم و با قاشق مواد را کمی می زنیم تا سبزی و مواد دیگر به صورت یکدست و منسجم شوند. حالا زمان سرخ کردن کوکو سبزی است.یک تابه بزرگ انتخاب می کنیم و مقدار کمی روغن مایع درونش می ریزیم. مایه کوکوی سبزی را کف تابه می ریزیم و با پشت قاشق آنرا صاف می کنیم. اجازه می دهیم قسمت زیرین کوکو سبزی کاملا برشته شود سپس آنرا بر می گردانیم تا سمت دیگرش نیز سرخ شود.بهتر است قبل از برگداندن کوکو آن را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید تا در زمان برگرداندن آن به مشکل بر نخورید. پس از اینکه دو طرف کوکو سرخ شد آن را در دیس می کشیم و با گوجه فرنگی ، پیاز سفید ، لیمو و در صورت تمایل خیارشور سرو می کنیم.

کوکو سبزی برای دو نفر

Related image

کوکو سبزی دونفره

مهم ترین جزء کوکو سبزی ، سبزی است که برای تهیه این نوع کوکو باید از سبزی مخصوص استفاده کرد. سبزی کوکو متشکل از سبزی های معطر گشنیز ، ریحان ، ترخون ، پیازچه ، تره ، جعفری و شوید است. این کامل ترین نوع سبزی کوکویی است. البته در برخی موارد اگر یک یا دو مورد از سبزی های ذکر شده موجود نباشد مشکلی ندارد.

کوکو سبزی رولتی

برخی افراد برای زیبایی بیشتر کوکو به آن جوش شیرین اضافه می کنند که اینکار باعث می شود کوکو رنگ زیباتری داشته باشد و به اصطلاح عامیانه بیشتر پف کند. توصیه ما این است به هیچ وجه در دستور پخت کوکو سبزی خود جوش شیرین اضافه نکنید زیرا می تواند برای بدن شما زیان آور باشد.

کوکو سبزی با سبزی خشک

بعضی مواقع وقتی می خواهید کوکو سبزی را برگردانید متوجه می شوید که کوکو به تابه چسبیده است و به همین دلیل موقع برگرداندن ، کوکو خرد می شود. برای جلوگیری از این مشکل حتما بگذارید روغن کاملا داغ شود سپس مایه کوکو را داخل تابه بریزید. اگر روغن به خوبی داغ شده باشد مایه کوکو به تابه نمی چسبد.

کوکو سبزی خوشمزه